תאונת דרכים

כתב אישום בעקבות תאונת דרכים

מתי יוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים?

מהדורות החדשות וכותרות העיתונים מבהירים לכולנו היטב עד כמה נפוצות הן תאונות הדרכים בישראל. רובנו גם מבינים היטב שלצד התאונות המגיעות לראש הכותרות יש כמות לא מבוטלות של תאונות דרכים קלות יותר שכלל אינן מדווחות. יכול להיות שהסיבה לכך היא היעדר פגיעה פיזית, וייתכן שהנהגים המעורבים בתאונה בחרו להתמודד עם המצב בעצמם. עם זאת, ישנן תאונות רבות שבהן קיימת פגיעה בגוף ובנפש, ומקרים אלה מחייבים חקירה משטרתית. החקירה הזו עשויה להוביל לא פעם להחלטה על הגשת כתב אישום, וחשוב להבין מתי ניתן להגיש כתב אישום בגין תאונת דרכים, ומה עושים כשזה קורה.

שלושה סוגי תאונות

אפשר לחלק את תאונות הדרכים לשלושה סוגים מרכזיים, וכך מתייחסת אליהם גם משטרת ישראל. הסוג הראשון מתייחס לתאונות שבהן הנזק – אם קיים – נגרם לכלי רכב בלבד. במצב כזה הטיפול מתבצע לרוב בין חברות הביטוח של שני הצדדים, ולמשטרה אין צד בעניין. כך למשל, אם התאונה נגרמה כתוצאה מעבירת תנועה אחרת, כמו מהירות מופרזת או נהיגה בשכרות בהיעדר נפגעים, ייתכן שיוגש כתב אישום בגין העבירה המדוברת, ללא התייחסות להשלכות התאונה ו/או לפגיעה בכלי הרכב האחר.

תאונת דרכים חמורה או קטלנית

הסוג השני כולל תאונות שבהן יש נזק לאדם או לרכוש. במצב הזה קצין המשטרה שיגיע אל זירת התאונה יוכל לפסול את רישיונו של הנהג האחראי לתאונה. השלילה במצב הזה עשויה להיות ממושכת יחסית – עד 60 יום. לצד השלילה תתבצע גם חקירה תחת אזהרה, ואם תשתית הראיות תספק ניתן אף להגיש כתב אישום אשר משמעותו משפט פלילי וסיכוי גבוה לשלילה נוספת, אף מעבר ל- 60 יום. הסוג השלישי והחמור ביותר מתייחס לתאונות דרכים קטלניות שבמהלכן נגרם מותו של אדם. פסילה מנהלתית היא לרוב הצעד הראשון, והיא תימשך 90 יום. בנוסף יוגש כתב אישום שבצדו הקביעה כי רישיונו של הנהג ייפסל עד לתום ההליכים נגדו, גם אם ההליכים יימשכו הרבה מעבר ל-90 יום.

המשתנים המשפיעים על כתב האישום

נהג האחראי לתאונת דרכים קטלנית עשוי להתמודד עם השלכות שונות, כאשר ישנם משתנים שעשויים להשפיע על כל החלטה שתתקבל. למשל, נהג אשר פעל בקלות הדעת עשוי לעמוד לדין באשמת הריגה, ואם יימצא אשם בבית המשפט עשוי להיגזר דינו לשנות מאסר רבות. אשמת הריגה חמורה משמעותית מגרימת מוות ברשלנות, ואם ניתן להוכיח שהנהג אכן פעל באופן רשלני ומבלי לחשוב על השלכות מעשיו, ניתן להקל משמעותית בעונשו. אם כן, נהג המעורב בתאונת דרכים – חמורה או קטלנית במיוחד – רצוי שיקבל ייעוץ משפטי מיד לאחר התאונה כדי שיוכל להבין היטב מה צפוי לקרות בהמשך, איך עליו לפעול ומה האפשרויות העומדות בפניו. כך המצב, גם ביחס לתאונות בהן נפגעים בשונה מהרוגים, בגינם הוגש כתב אישום המייחס לנהג נהיגה בקלות ראש או בחוסר זהירות בצירוף אישום גרימת חבלות בכלל או חבלות של ממש.

חובת הסיוע לנפגעים

לבסוף, חשוב לזכור שכל נהג המעורב בתאונת דרכים עם נפגעים מחויב לפעול כדי לסייע להם. מיד לאחר התאונה יש לעצור את הרכב בקרבת המקום ולא להזיז אותו עד שיונחה אחרת על ידי השוטר שיגיע אל הזירה. במקביל הוא מחויב להגיש סיוע וטיפול לפצועים, בין אם בעצמו (אם יש לו את היכולת) ובין אם על ידי הזעקת כוחות ההצלה. אם אתם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב לפעול על פי הכללים הללו ולהימנע מאישום חמור הנלווה לתאונות, מסוג פגע וברח. גם אם נדמה לכם שלא נגרם נזק ממשי לאף אדם, הישארו, הגישו עזרה והיענו להנחיות המשטרה. אתם בהחלט יכולים ורשאים לקבל ייעוץ משפטי, כדי שתוכלו לדאוג גם לאינטרסים האישיים שלכם ולהגן על עצמכם בתוך הסיטואציה שאליה נקלעתם, שהיא ללא ספק סיטואציה מורכבת ורגישה.